DC laden

DC laden, wat staat voor Direct Current laden, is het opladen van elektrische voertuigen met gelijkstroom. In Nederland wordt het in de praktijk vaak snelladen genoemd. Het is anders dan AC laden, waarbij wordt opgeladen met wisselstroom die door een converter in het voertuig wordt omgezet naar gelijkstroom. Omdat de accu van een auto de elektriciteit als gelijkstroom opslaat hoeft de stroom niet omgezet te worden. Dit maakt het opladen sneller en efficiënter, vandaar ook de naam snelladen.

Geschikte stekkers voor DC laden

Voor snelladen (DC) zijn er verschillende soorten stekkers geschikt. De 2 meeste bekende connectoren voor snelladen zijn de Chademo stekker en de CCS stekker. De Chamedo stekker is vooral gebruikt bij Aziatische auto’s en de CCS stekker vind je vooral terug op Europese auto’s. In Europa is CCS inmiddels als standaard gaan gelden.

Zowel Chamedo als CCS stekkers vind je terug op nagenoeg alle snellaadstations die je vindt in Europa. Met beide type connectoren kun je in Europa dus prima uit de voeten. Op dit moment is het maximale laadvermogen van CCS echter wel hoger.

Waar vind je DC laadpalen?

DC laadpalen vind je vooral terug langs de snelwegen bij tankstations of bij openbare laadstations. In de bebouwde kom kom je ze zelden tegen. Dit komt vooral omdat snelladen speciaal bedoeld is voor mensen die snel hun voertuig willen laden waarna ze weer snel door kunnen. Denk aan taxichauffeurs, pakketbezorgers, reizigers enzovoort.

DC laders zijn snel

De laadsnelheid van een DC lader is minimaal 50 kW, er zijn tegenwoordig zelf DC laders met een vermogen van 350 kW. Als je bedenkt dat het maximale laadvermogen van AC laadpalen 22 kW kun je je voorstellen dat het veel sneller is.

In de praktijk betekent dit dat het 80% opladen van een auto met een 60 kWh accu ongeveer 12 minuten duurt bij een DC laadpaal met een vermogen van 250 kW. Bij een AC laadpaal met het maximale 22 kW vermogen zou dat 2 uur duren. Let op dat de maximale snelheid ook afhankelijk is van de laadcapaciteit van het elektrische voertuig.

Wat zijn de nadelen van DC laden

De kosten van DC laden ligt een stuk hoger dan AC laden. Dit heeft te maken met het feit dat er een speciale stroomvoorziening aangelegd moet worden. De levering van elektriciteit over dat netwerk is ook duurder. Daarnaast zijn de palen zelf en het onderhoud ervan ook duurder dan bij reguliere laadpalen.

Er zijn wel speciale laadpassen met aantrekkelijke kosten voor snelladen. Je kunt daarvoor kijken op onze pagina beste laadpas, of zelf een afweging maken op de pagina laadpas vergelijken.