Een CCS stekker is een type elektrische connector voor EV’s. Deze connector is in Europa de standaard voor het DC laden, of terwijl snelladen. CCS staat voor “Combined Charging System”.
In de praktijk betekent dat dat de stekker zowel wordt gebruikt voor laadstroom (AC) als voor snelladen (DC). De CCS-connector is ontworpen om zowel op standaard AC laadpunten als op DC snellaadpunten aangesloten te worden.
Laadcapaciteit CCS stekker
Met een CCS stekker is het mogelijk om tot een vermogen van wel 400kW te laden. Dit is een stuk hoger dan bij de alternatieve DC snellaad stekker, de Chademo stekker. Bij publieke laadpalen waar AC laden de standaard is, gelden de maximale vermogens die de laadpaal biedt. Dit betekent dat de maximale laadcapaciteit van CCS stekkers 22 kW is bij publieke laadpalen.
CCS type 1 en type 2 stekker
Er zijn 2 type CCS stekkers, te weten het type 1 en type 2. Type 1 wordt gebruikt in Japan en in de Verenigde staten. Type 2 wordt in Europa, dus ook in Nederland, gebruikt als de standaard.
CCS2 als standaard in Europa
De CCS2 standaard ook gekozen als de nieuwe standaard in Europa. In de praktijk betekent dat eigenlijk alle snellaadstations in Europa altijd een CCS2 connector op de laadpalen hebben geplaatst. De meeste autofabrikanten kiezen er dan ook voor om nieuwe elektrische auto’s uit te rusten met een CCS stekker.
In de toekomst zal het nodig zijn dat de stekkers bi-directioneel laden ondersteunen, dat wil zeggen dat de accu van het voertuig elektriciteit aan het elektriciteitsnet moet kunnen leveren. Dit wordt afgekort tot V2G (vehicle to grid). Hiervoor moet nog een aanpassing in het protocol gemaakt worden, maar er wordt aan gewerkt.