Een Charging Point Operator (CPO) is een bedrijf of organisatie die openbare laadpunten voor elektrische voertuigen beheert en exploiteert. In Nederland worden ook vaak de termen laadpaal beheerder of laadpaal aanbieder gebruikt. CPO’s zorgen ervoor dat de laadpunten goed onderhouden zijn en dat er voldoende capaciteit is voor de oplaadbehoefte van elektrische voertuigen.
De charging point operators verkopen de elektriciteit die tijdens het laden gebruikt wordt aan de (e)MSP, wat staat voor e-mobility service provider. Dit zijn de zogenaamde laadpas aanbieders die op hun beurt de eindgebruiker factureren. Vaak vervullen CPO’s ook de rol van (e)MSP, de meeste CPO’s bieden zelf vaak een laadpas aan.
Taken van CPO’s
De CPO’s in Nederland hebben een belangrijk takenpakket om het functioneren van het elektrische laadnetwerk zo efficiënt en goed mogelijk te laten verlopen.
Het kopen van de laadpalen
CPO’s kopen laadpalen en andere laadstations van leveranciers. De laadpaal beheerders zijn er verantwoordelijk voor dat er kwalitatief goede producten gekocht worden. Dit is noodzakelijk voor het goed functioneren van het laadnetwerk.
Daarnaast zullen ze ook moeten kijken naar welk type laadpalen er gekocht worden. Wanneer een CPO laadpalen zoekt die langs de snelweg geplaatst moeten worden zullen ze bijvoorbeeld DC oplaadstations moeten kopen. En voor openbare laadpalen in woonwijken of bij winkelcentra zullen er AC laadpalen nodig zijn.
Installeren en onderhouden van laadpalen
De CPO’s zijn ook verantwoordelijk voor het fysiek installeren van de laadpalen. En ook voor het onderhoud nadat de palen geplaatst zijn. Dit houdt in dat de laadpalen geplaatst worden en worden aangesloten worden op het elektriciteitsnet.
Nadat de laadpalen geïnstalleerd zijn, zorgen de CPO’s er ook voor dat de laadpalen het blijven doen. Het is de bedoeling dat een geplaatste laadpaal zo min mogelijk downtime heeft.
Bepalen van de tarieven voor laden
De CPO koopt de elektriciteit groot in. Zij bepalen dan ook welk tarief tarief geldt op een bepaald moment bij een bepaalde laadpaal. De kosten worden bepaald door verschillende elementen:
- Starttarief: de kosten voor het starten van een laadsessie
- Prijs per volume: de prijs voor de gebruikte energie, prijs per kWh. De prijzen per kWh zijn vaak variërend, CPO’s kunnen op drukke momenten bijvoorbeeld een hoger tarief vragen dan wanneer het minder druk is. Daarnaast heeft de inkoopprijs natuurlijk ook een grote invloed op de kWh prijs.
- Kosten per tijdsduur: Bij sommige laadstations betaal je niet per kWh maar per minuut.
- Boetetarief: dit kan bij sommige laadstations gelden nadat je elektrische voertuig volgeladen is en je blijft staan bij de laadpaal. Ook kan het ingaan na een vastgestelde tijd.
Uiteindelijk bepaalt de laadpas aanbieder voor het grootste gedeelte wat de prijs voor laden is. Op de pagina laadpas vergelijken vind je het overzicht van alle laadpassen. Ook kun je direct kijken een lijst met de beste laadpassen.
Welke CPO’s er actief zijn in Nederland
Er is een groot aantal verschillende CPO’s actief in Nederland. Er zijn veel lokale partijen actief die alleen zorgdragen voor de CPO’s in een bepaalde regio. Ook is er een groeiend aantal CPO’s dat actief is door heel Nederland. Een beperkte greep van welke bedrijven CPO zijn en actief zijn in Nederland:
- Allego
- Eneco
- Vattenfall
- Vandebron
- EVBox
- E-Flux
- en nog veel meer