EMSP – Electronic Mobility Service Provider

Een Electronic Mobility Service Provider (EMSP) is een aanbieder van elektronische diensten en fysieke producten die betrekking hebben op laden van elektrische voertuigen. In Nederland staan deze bedrijven bekend als laadpas aanbieders. In feite is een EMSP een bedrijf die bestuurders van elektrische voertuigen in staat stelt om gebruik te maken van het elektrische laadnetwerk.

De diensten die een EMSP aanbieden zijn bijvoorbeeld een laadpas die je in staat stelt om een laadpaal te gebruiken om je voertuig op te laden. De betaling die gedaan moet worden aan de CPO doorberekenen aan de eindgebruiker, al dan niet met een opslag. De ontwikkeling van een app waarmee je gemakkelijk kunt navigeren naar een aangesloten laadpaal en waar je soms zelf mee kunt betalen.

Er zijn verschillende laadpas aanbieders die allemaal eigen voordelen en nadelen hebben. Wij hebben een overzicht gemaakt waarbij je laadpassen vergelijken kunt.

EMSP maakt data beschikbaar

Een Electric Mobility Service Provider zorgt ervoor dat de nodige data beschikbaar wordt gemaakt voor de bestuurder van een elektrisch voertuig. Deze informatie is belangrijk om te kennen voordat men begint met een laadsessie. De informatie die meestal beschikbaar wordt gemaakt bestaat uit:

  • Of de laadpaal beschikbaar of bezet is
  • Het vermogen waarmee geladen kan worden, en hoe lang het zal duren om jouw voertuig op te laden
  • Type laadpaal: AC of DC
  • Welk type stekkers beschikbaar zijn
  • De prijs voor het opladen

Facturatie via EMSP

De EMSP is verantwoordelijk voor de uiteindelijke kosten voor het laden van elektrische voertuigen die de eindgebruiker uiteindelijk betaalt. EMSP’s factureren met een bepaalde interval de kosten voor het laden aan de eindgebruiker. Dit zorgt ervoor dat de boekhouding voor zakelijke gebruikers en particulieren overzichtelijk en duidelijk is.

EMSP’s gebruiken verschillende modellen om winst te maken en een goede service te garanderen. Er zijn verschillende manieren waarop EMSP partijen op het moment winst maken.

  • Sommige Electronic Mobility Service Providers rekenen bijvoorbeeld maandelijkse abonnementskosten om gebruik te maken van hun service.
  • Andere partijen berekenen het tarief door simpelweg het tarief van de CPO met een opslag door te berekenen aan de eindgebruiker.
  • Weer andere EMSP’s rekenen een vast tarief voor alle laadpalen door Nederland. Dit is zo berekenend dat de laadpas aanbieders gemiddeld genomen een winst maken.

Roaming netwerk groter maken

Om zoveel mogelijk laadpalen beschikbaar te maken voor de klanten van de EMSP is het van belang dat ze zoveel mogelijk CPO’s aansluiten op hun roaming netwerk. Dit kunnen laadpaal aanbieders doen door direct met CPO’s in contact te komen. Of door zich aan te sluiten bij een partij die een roaming netwerk hub heeft opgezet; dit is een partij die al met zoveel mogelijk CPO’s afspraken heeft gemaakt. Voorbeelden van roaming netwerk hubs zijn Ladenetz, Last Mile Solutions en nog een aantal.

EMSP’s maken afspraken met CPO’s over tarieven

Sommige EMSP’s maken prijsafspraken met een CPO. Zo kan er onderling bijvoorbeeld een kWh tarief voor een bepaalde tijd en/of hoeveelheid worden afgesproken. Op deze manier hebben de EMSP’s duidelijkheid over een langere termijn over de kosten voor het laden.

Ook betalen EMSP’s vaak roamingkosten voor het gebruik van de laadpalen van de verschillende CPO’s. Deze roamingkosten worden afgesproken tussen de 2 partijen, of tussen de CPO en de roaming netwerk hub.