Wij hebben daarom uitgezocht welke laadpas(sen) je het best kunt meenemen tijdens je reis door Europa. Als je maar 1 of 2 landen doorkruist tijdens je reis door Europa kun je misschien beter per land specifiek bekijken welke laadpas je wilt meenemen. We hebben een overzicht met landen en de daarbij horende laadpassen in een overzicht op de pagina met de laadpassen voor het buitenland.
De beste laadpassen voor Europa
Als je van plan bent om meerdere landen te bezoeken wil je natuurlijk niet 20 verschillende passen uitzoeken omdat die het best zijn voor een bepaald land. Je wilt dan gewoon een laadpas die scherpe tarieven rekent die op zoveel mogelijk plaatsen door heel Europa functioneert. Wij hebben uitgezocht wat de beste laadpassen zijn voor Europa.
1. E-Flux – eerlijke tarieven en breed te gebruiken
E-Flux is de laadpas oplossing van het bedrijf Road. Deze laadpas scoort uberhaubt goed, ook in het lijstje met beste laadpassen. De laadpassen van Road zijn dan ook aan te vragen door iedereen in Europa, ze richten zich dus op de gehele Europese markt. Inmiddels kun je met de E-Flux laadpas op meer dan 300.000 plekken in Europa terecht om je auto te laden.
Als gevolg hiervan hebben ze dan ook afspraken met heel veel verschillende laadpaal aanbieders door heel Europa. Zodoende is de laadpas van E-Flux voor een groot deel van Europa goed dekkend.
Toch hebben de landen die wat zuidelijker en oostelijker van Nederland liggen geen volledige dekking, toch heb je aan E-Flux laadpas wel voldoende voor je Europa vakantie met de elektrische auto.
Wij adviseren je wel altijd om minimaal 2 passen mee te nemen tijdens je reis. Zo heb je altijd een back-up als je primaire laadpas om wat voor reden dan ook niet werkt bij de laadpaal die je uitgekozen hebt.
2. ANWB laadpas – eerlijke prijzen grote dekking
- Eerlijke prijzen
- Goede dekking in west Europa
- In zuid en oost Europa is de dekking iets minder
Als vereniging voor de autorijdend Nederland heeft de ANWB het belang om de Autobezitter zo goed mogelijk van dienst te zijn. Ook voor de elektrische autorijder die door Europa wilt reizen streven ze dit doel na en dat lukt met hun laadpas erg goed.
Ten eerste is de dekking van de ANWB laadpas door heel Europa goed te noemen. Zelf geeft de ANWB dat je kunt stellen dat “hoe verder je wegrijdt van Nederland, des te kleiner de dekking wordt”. Kort gezegd is de dekking in Zuid Europa en Oost Europa minder. In Nederland, Duitsland, België, Luxemburg, Frankrijk is de dekking echter prima te noemen.
De kosten voor een ANWB laadpas zijn bovendien gunstig. Je betaalt het tarief dat de laadpaalbeheerder betaalt zonder extra opslag. De prijs per kWh is dus eerlijk. Bij de ANWB laadpas zonder abonnement betaal je een relatief laag starttarief, en bij het betaalde abonnement betaal je geen starttarief aan ANWB voor het laden in Europa.
3. Shell Recharge – grote dekking in Europa
- Handige app
- Zeer grote dekking
- Niet het allergoedkoopst
Shell Recharge hoort al jarenlang bij de laadpassen met de grootste dekking in Europa. Ze hebben een groot netwerk van eigen laadstations en roaming partners. Met de Shell Recharge laadpas kun je bij meer dan 750.00 laadstations in Europa terecht.
Daarnaast heeft Shell Recharge een handige app met routeplanner waarin alle laadstations in staan. Hiermee kun je een route plannen die rekening houdt met het laden van je auto. Deze functie is vrij geavanceerd en heeft vele instelmogelijkheden. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je accu per ongeluk leeg raakt.
De tarieven van de Shell Recharge laadpas in Europa zijn gemiddeld te noemen. Je bent niet het goedkoopst uit, maar de prijzen zijn zeer redelijk. In de app van Shell Recharge vind je trouwens vaak de tarieven vooraf, iets wat bij andere laadpassen in Europa niet altijd het geval is.
Goed voorbereid op reis door Europa
De laadinfrastructuur in Nederlands is in vergelijking met andere landen in Europa erg goed. Je vind overal in Nederland binnen een beperkte straal een laadpunt. In andere landen is er, afhankelijk van de regio, een minder grote dekking.
Daarnaast zijn de kosten voor het laden vaak minder transparant. Het laden kan dus duurder uitvallen dan dat je gewend bent in Nederland en/of op geanticipeerd had.
Toch kun je zorgeloos op reis door Europa met je elektrische auto. Met de juiste planning kun je ook in de gebieden met een minder dichte laadpaaldichtheid prima met een elektrische auto uit de voeten.
Verrassingen aangaande de kosten kun je oplossen door vooraf te bekijken wat de tarieven zijn. Als dat vooraf niet duidelijk is in je app, kan het verstandig zijn om een laadpaal te zoeken binnen de app waarin dat wel duidelijk is.
Onverwachte kosten in Europees buitenland
Bepaalde kosten die je misschien niet gewend bent in Nederland worden in het buitenland soms wel berekend. Zo kun je naast het kWh tarief de volgende 2 tarieven tegenkomen:
- Tijdtarief: op sommige plekken in met name Duitsland en Oostenrijk betaal je naast het kWh tarief ook een tijdtarief. Dat is dus de tijd dat je auto aan een laadpaal staat. Dit is een manier om een laadpaal zo veel mogelijk beschikbaar te houden.
- Blokkeertarief: dit is een tijdtarief dat na een bepaalde tijd ingaat. Bijvoorbeeld na 2 uur laden betaal je een extra bedrag per minuut. Ook dit is een methode om de laadpaal niet onnodig bezet te houden.
- Starttarief door laadpaal: in Nederland betaal je soms een starttarief aan je laadpas aanbieder. In het buitenland kan het zo zijn dat ook de laadpaal een starttarief hanteert.
Bij sommige laadpalen kun je in je app vinden of deze tarieven van toepassing zijn op een bepaalde laadpaal. Maar lang niet altijd vind je deze informatie terug in de app van je laadpas van deze laadpalen in Europa.
Toch lijkt het de laatste tijd beter te gaan met de transparantie. In Europa stuurt de politiek daar ook op. Wij verwachten dat dit in de toekomst een stuk beter geregeld is.
Conclusie, wat is de beste laadpas voor Europa?
Om de juiste laadpas voor jou reis door 1 of meerdere landen in Europa te vinden zul je wat onderzoek moeten doen. De belangrijkste vraag is: welke laadpas moet ik mee nemen om op elke plek waar ik heen ga dekking te hebben? Dit kun je vooraf duidelijk zien in de apps van de laapdas aanbieders. Dit is meestal ook in te zien zonder klant te zijn.
Daarnaast zijn de kosten natuurlijk ook van belang. De laadtarieven kunnen per gebied in Europa behoorlijk wat schelen afhankelijk van de laadpas die je kiest.
Het kan dus zo zijn dat je voor verschillende gebieden het best een aparte laadpas kan aanschaffen. Niet alleen voor de dekking kan dit handig zijn, ook voor de beste laadtarieven per gebied kan dit voordelig zijn.
Daarnaast raden we je aan om altijd een extra laadpas mee op pad te nemen door Europa. Zo kun je in het geval dat je gekozen laadpas niet werkt bij je gekozen laadpal, altijd nog je back-up laadpas voor Europa gebruiken.