Roaming of EV-roaming maakt het mogelijk om je EV op te laden op de verschillende laadpalen van verschillende netwerken van de laadpaal aanbieders. Het zorgt ervoor dat je niet bent aangewezen op de laadpalen van 1 CPO (Charging Point aanbieder of terwijl laadpaal aanbieder). Net zoals je met mobiele telefonie gebruik maakt van netwerken van andere providers dan je eigen provider.
Roaming komt tot stand omdat de verschillende eMSP (Electric Mobility Service Providers of terwijl laadpas aanbieders) afspraken maken met de CPO’s. Op deze manier kun je dus bijvoorbeeld als bezitter van een Eneco laadpas laden bij een laadpunt van Vandebron.
Laden door heel Europa
Om te zorgen dat EV rijders onbezorgd door heel Europa kunnen laden is het doel dat lalden mogelijk is op zoveel mogelijk plekken in Europa. Hiervoor is de EVRoaming Foundation opgericht.
De stichting is onder meer bezig om het OCPI (Open Charge Point Interface Protocol) te beheren en te ondersteunen. Het doel is dat deze standaard ondersteund wordt door alle CPO’s (laadpaal aanbieders) en dat roaming door heel Europa in de toekomst een stuk makkelijker gerealiseerd moet worden.
Op dit moment zul je voordat je naar het buitenland gaat moet uitzoeken welke laadpas je daar goed kunt gebruiken. Voornamelijk in Zuid en Oost Europa zul je dat even goed moeten uitzoeken. In onze laadpas vergelijker kun je wel goed zien welke laadpas voor meer dan 80% dekking heeft in per land.
Roamingkosten bij laden
In de meeste gevallen vraagt een CPO een roaming tarief wanneer een eMSP partij gebruik wilt maken van hun netwerk. Dit kan op verschillende: bijvoorbeeld door een starttarief of simpelweg een hoger kWh tarief. Ook is er de mogelijkheid dat roamingkosten op je factuur apart worden toegevoegd. Al met al kunnen de kosten voor EV-roaming vooraf nogal onduidelijk zijn. Dit is erg afhankelijk van de laadpas die je gebruikt. Vergelijk hier de laadpassen voor de beste keuze.
Deze kosten worden doorberekend aan de eindgebruiker, vaak zit dit “verstopt” in het kWh tarief. Maar het kan ook zijn dat er een bepaald starttarief gevraagd wordt aan de eindgebruiker wanneer deze niet gebruik maakt van de laadpalen die de laadpas aanbieder zelf aanbiedt.
Vaak is het laden bij de laadpalen die laadpas aanbieder zelf aanbiedt ook goedkoper dan bij andere partijen. Dus wanneer je een Vattenfall laadpas hebt is het laden bij een Vattenfall laadpaal goedkoper dan met dezelfde pas laden bij een Eneco laadpaal.