Blokkeertarief

Een blokkeertarief zijn kosten per tijdseenheid die na een bepaalde periode aan de laadpaal ingaan. Dit is om te voorkomen dat elektrische auto’s of andere voertuigen een laadpaal onnodig bezet houden.

Er zijn in Nederland nog weinig laadpalen of laadpas aanbieders die een blokkeertarief rekenen. Toch zijn deze er wel, let goed op in de voorwaarden van de laadpas, of bij het kiezen van de laadpal of er een blokkeertarief van toepassing is.

In de praktijk ziet het er ongeveer als volgt uit. Je koppelt je auto aan een laadpaal en begint de laadsessie. Na een door de laadpaal beheerder, of laadpas aanbieder, ingestelde periode wordt het blokkeertarief actief. We zien vaak dat het blokkeertarief na 4 uur ingaat. De hoogte van het blokkeertarief schommelt gemiddeld tussen de € 0,05 en € 0,10 per minuut. Vaak zit hier ook nog een maximum bedrag aan vast.

Andere termen die als synoniem voor blokkeertarief gebruikt worden zijn:

  • Blokkeerkosten
  • Idle fee
  • Blokkeerboete