Actieradius

De actieradius van een elektrisch voertuig is de afstand die het kan afleggen op 1 volle accu. Dit betekent dus dat het om een voertuig gaat dat niet ondertussen bijgeladen wordt. Andere termen die hiervoor gebruikt is worden is “het bereik” of “de range” van het elektrische voertuig.

De actieradius van elektrische auto’s wordt voor bepaalt door de accucapaciteit en het verbruik. De accucapaciteit wordt aangeduid in kWh. En het verbruik wordt vaak aangeduid als “hoeveelheid kWh per 100km”. Bijvoorbeeld 15 kWh per 100 km.

Factoren die invloed hebben op verbruik

Er zijn een aantal belangrijke factoren die invloed hebben op het verbruik en dus de actieradius van je elektrische auto. Dit zijn de belangrijkste:

  • De buitentemperatuur: hoe kouder het is, hoe kleiner de actieradius van de elektrische auto wordt. Dit kan tientallen procenten schelen. De ideale temperatuur voor elektrische auto’s is tussen de 15 en 25 graden Celsius.
  • Het gewicht van de auto: een zware auto verbruikt veel meer dan een lichte auto.
  • Rijgedrag: hoe sneller je accelereert, hoe meer energie er verbruikt wordt.
  • De CW waarde, of terwijl hoe aerodynamisch de auto is. Als een auto een lage CW waarde heeft (goede aerodynamica) zal deze veel minder verbruiken dan wanneer er geen goede luchtstroom is.

D. Ook de rijstijl van de bestuurder heeft een flinke invloed op de actieradius; bij sneller accelereren gaat de accu veel sneller leeg.

Duur accu opladen voor actieradius vergroten

Veel mensen wachten met de aanschaf van een elektrische auto omdat ze bang zijn dat de actieradius niet groot genoeg is voor hun gebruik. Een benzineauto kun je praktisch overal in Europa binnen 5 minuten voltanken. Daarom is een beperkte actieradius van brandstof auto’s vaak geen probleem.

De snelheid van het volladen van een batterij van een elektrische auto is afhankelijk van de laadsnelheid van de laadpaal en van de laadsnelheid die de auto aankan. Deze techniek wordt steeds beter en steeds meer auto’s kunnen hoge laadsnelheden aan. Ook het aantal snellaadstations langs de snelweg in Europa stijgt snel. Al duurt het volladen van een auto batterij nog steeds langer dan het voltanken van een auto brandstoftank.

Bij deze snelladers kun je je auto van 10% tot 80% volladen in minder dan 45 minuten. Er komen steeds meer HPC (High Power Charging) stations langs de snelweg in Europa waardoor je, mits je auto geschikt is, dit zelfs kan doen in minder dan 15 minuten. De actieradius bij moderne elektrische auto’s is dus eigenlijk geen argument meer om geen elektrische auto te kopen.