Laadpas België

Met een Nederlandse laadpas kun je in Vlaanderen prima terecht. Er is een grote dichtheid aan laadpalen en met de Nederlandse laadpassen kun je prima terecht in dit deel van België. Bijna alle gangbare laadpassen werken op (bijna) alle laadpalen in Vlaanderen. Waarschijnlijk heb je dus voor Vlaanderen de juiste laadpas al in je bezit.

Laadpas België

In het andere deel van België, Wallonië is de laadinfrastructuur nog niet zo goed. Het aanbod van openbare laadpalen in Wallonië is kleiner dan in Vlaanderen. Maar toch zijn er voldoende laadpunten om met een elektrische auto door Wallonië te rijden. Ook omdat er veel laadpunten zijn bij commerciële partijen zoals hotels en supermarkten zijn er zeker voldoende laadpunten.

Met een gemiddelde Nederlandse laadpas kun je echter niet overal laden in Wallonië. Er zijn gelukkig wel laadpassen die wel goed werken in heel België. Met de volgende laadpassen ben je er zeker van dat je nagenoeg bij elk laadpunt in België kunt laden.

Beste laadpassen voor België

1. Vandebron – werkt op 95% van Belgische laadpalen

Vandebron laadpas
  • Duidelijk tarief
  • In Wallonië minder goede dekking

De Vandebron laadpas werkt bij het overgrote deel van de Belgische laadpunten. Zeker in Vlaanderen kun je bij nagenoeg alle laadpunten terecht met je Vandebron laadpas.

De snelladers in België die je vooral langs de snelwegen in Vlaanderen vindt kunnen worden gebruikt met de Vandebron laadpas. In Wallonië vind je minder snellaadpunten, maar ook hier kun je meestal betalen met de Vandebron laadpas.

Met de Vandebron Laadpas in België betaal je gewoonweg het daar geldende kWh tarief. Er wordt door de laadpas geen starttarief in rekening gebracht. Het kan wel zo zijn dat er bij het laadpunt een starttarief geldt. Deze kosten zullen vanzelfsprekend worden doorberekend aan jou.

2. EDI – 100% laadpunt dekking in België

  • 100% dekking in België
  • Relatief hoge opslag per geladen kWh
  • Relatief hoge aanschafprijs

EDI, wat staat voor “Electric by D’Ieteren” is een partij die actief of meerdere vlakken die te maken hebben met elektrische verniewingen. Zo installeren ze bijvoorbeeld ook laadpalen, zonnepanelen en nog veel meer.

Ook een laadpas behoort dus tot het assortiment. Met deze laadpas heb je een zeer goede dekking in België, zowel Wallonië als in Vlaanderen.

Het grootste nadeel zijn echter de tarieven. Zo is de aanschafprijs hoog en ook de opslag per geladen kWh vinden wij te hoog.

Als je dus niet in Wallonië verblijft raden we je aan om simpelweg in Vlaanderen of in Frankrijk te laden. Dan heb je deze pas niet nodig en kun je flink wat geld besparen.

Laadpunten in België

In de meeste plaatsen en zeker de toeristische plaatsen zijn er laadpunten te vinden. Niet overal is de dichtheid van de laadpunten in België even goed. Het kan dus voorkomen dat de laadpaal waar je aankomt bezet is. Gelukkig vind je dan meestal in de buurt wel een snelweg met een snellaadpunt in de buurt.

Langs de snelwegen vind je voldoende snellaadpunten. Voornamelijk van Ionity, Fastned, Allego en Luminus. Deze kun je allemaal gebruiken met de bekendere Nederlandse laadpassen. Ook hebben deze aanbieders een eigen app waaarmee je kunt laden en betalen.

Ook hiervoor geldt dat in Wallonië een stuk minder snelladers zijn. We raden dan ook aan om in Vlaanderen te laden voordat je Wallonië inrijdt, of door te rijden naar Frankrijk wanneer je moet laden.

Kosten voor laden in België

In België wordt veelal hetzelfde prijsmodel als in Nederland gebruikt. De prijzen per kWh zijn vaak hoger dan in Nederland, reken op zo een € 0,15 per kWh. Maar dit kan fluctueren.

Daarnaast zijn er ook aardig wat laadpunten in België waar een starttarief gerekend wordt. In Nederland gebeurt dit eigenlijk niet bij openbare laadpunten. Het komt wel voor dat een laadpas aanbieder (de msp) een starttarief vraagt, maar in Belgie komt het dus voor dat de laadpaal beheerder (de cpo) een starttarief berekent.

Conclusie laadpas België

Een laadpas van 1 van de grotere aanbieders in Nederland is in Vlaanderen afdoende om nagenoeg overal te kunnen laden. Als je in Wallonië wilt laden is het belangrijk dat je iets beter plant om er voor te zorgen dat je niet met een lege accu komt te staan.

Je kunt er ook voor kiezen om de eerder genoemde Belgische laadpas aan te vragen zodat je zeker weet dat je een laadpas hebt met een 100% dekking in België.

Plaats een reactie