Bij de meeste laadpalen betaal je met een laadpas of druppel, een druppel is een soort sleutelhanger die je aan je sleutelbos kunt hangen. Deze druppel of laadpas gebruik je om een laadsessie te starten.
Door de NFC chip die in zowel de de pas als de druppel ingebouwd zijn, weet het netwerk wie er gefactureerd dient te worden. Je kunt een laadpas min of meer vergelijken met een betaalpas. Door middel van een laadpas wordt het duidelijk wie er aan het laden is en dus moet betalen. Laden zonder laadpas is op dit moment eigenlijk nog niet echt een opie.
Stappen om aan laadpaal te betalen en laadsessie te starten
- Steek de stekker van je laadkabel in je auto en in de laadpaal.
- Scan de laadpas of laaddruppel aan de laadpaal, dit doe je door de laadpas of drupper voor het daarvoor bedoelde deel te houden.
- Het laden zal automatisch starten.
- Als je weg wilt met je auto scan je weer je laadpas of druppel en kan je de stekker eruit halen.

Betalen met een app bij laadpaal
Bij sommige laadpalen kun je met bepaalde apps ook een laadsessie starten. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om bij Vattenfall laadpalen te betalen met een app als je een Vattenfall laadpas hebt. Je moet dan in de app je credit card toevoegen en kan vanaf dat moment een laadsessie starten in je app.
Betalen met credit card bij een laadpaal
Momenteel is het (nog) niet mogelijk om te betalen bij een laadpaal met een credit card of een ander soort betaalpas. Eigenlijk is dit jammer, het is toch een pas die je altijd bij je hebt en het zou het allemaal een stuk makkelijker maken.
Er zijn wel mogelijkheden om een credit card toe te voegen aan een app waarmee je kunt laden. Dit is echter bij het overgrote deel van de laadpallen en aanbieders van laadpassen niet mogelijk. Bovendien is het alsnog omslachtig in vergelijking met het simpelweg direct betalen met je betaalpas.
Wat je precies betaalt bij een laadpaal
Tijdens het laden van je elektrische auto zijn er verschillende kostenposten die betaald moete worden.
- Het zogenoemde laadtarief, dit zijn de kosten voor de elektra per kWh. Het basistarief van de laadpaal wordt bepaald door de laadpaalbeheerder. De laadpasuitgever bepaalt uiteindelijk de prijs.
- Zij hanteren of een opslag op het basistarief, een vast tarief bij elke laadpaal of simpelweg het basistarief maar dan vragen ze een starttarief of abonnementskosten.
- Bij sommige laadpassen betaal je ook nog abonnementskosten. Dit is dan het verdienmodel van de laadpas aanbieder.
Snelladers zijn duurder
Bij de snelladers die je langs de snelweg vindt betaal je eigenlijk altijd een hoger tarief dan dat je gewend bent aan de normale AC laders die je vindt langs de straat in je gemeente. Dit zie je bijvoorbeeld bij de laders van Fastned.
Dit komt omdat de infrastructuur van de snel laadstations een stuk duurder is en ook moeten zij meer betalen voor de plek waar ze hun laadstations aanbieden. Daarnaast betaal je simpelweg ook meer voor het gemak ervan.
Minder betalen aan de laadpaal
De prijzen voor laden zijn heel erg verschillend met verschillende laadpassen. Zo betaal je bijvoorbeeld met een vandebron laadpas altijd het basistarief van de laadpaal, net zoals bij E-Flux. E bij de ANWB laadpas betaal je bijvoorbeeld een vast tarief onafhankelijk van welke laadpaal je gebruikt.
Door uit te zoeken welke laadpas, of meerdere laadpassen, het goedkoopst zijn bij de laadpalen die jij het meest gebruikt kun je de goedkoopste optie kiezen. Bekijk alle laadpas tarieven op deze pagina of vergelijk alle laadpassen om de beste keuze te vinden.